fbpx

Hoe je angst inzet zonder bang te maken

Zet de angst van je klanten in om potentiële nieuwe klanten aan te trekken, zónder mensen bang te maken. Ik geloof dat er geen fijnere techniek bestaat om klanten voor je te laten winnen. Waarom en hoe? Ik leg het uit.

We kennen allemaal de technieken die inspelen op de angst van bezoekers: schaarstekreten als ‘nog 2 beschikbaar’ (de angst om iets te missen) of social proof zoals ‘28838 mensen kochten dit al’ (inspelend op de wens om ergens bij te horen, a.k.a. de angst om buiten de kudde te vallen).

Wanneer je websitebezoeker geen angst zou ervaren, dan was deze wellicht iets anders aan het doen zijn dan op zoek zijn naar een coach of trainer.

Wat is angst?

Angst is het woord voor ‘niet-liefde’. Iets wat geen liefde is, komt voort uit angst. Angst laat zich onderverdelen, denk aan schuld, schaamte of depressie.

Angst komt voort uit het idee dat het niet goed genoeg is, dat het beter kan. Het identificeert zich met een ‘ik’-je, gebonden aan een locatie, het lichaam, (hier) om uiteindelijk ergens anders te komen (daar). Het heeft een agenda.

Op het moment van schrijven is angst de drijfveer van onze economie. Ik zie je denken, angst? Ja, angst. Zou liefde de drijfveer zijn van onze economie, dan had alles er anders uit gezien.

Wat is liefde?

Liefde is onze essentie, het is wat we ten diepste zijn. Je hoeft er niets voor te doen. Je kunt het delen, maar hoeft er niet per se iemand voor te ‘hebben’. Het straalt, is onschuldig, speels en joyful.

Angst, liefde en reviews

Het weerleggen van potentiële twijfels van klanten is een marketingtechniek. Je noemt eerst twijfels en weerlegt ze erna.

Zelden gaat het om het eerst laten noemen van die twijfels door klanten zelf, om ze vervolgens ook weer te laten weerleggen.

Hoe bedoel je?

Nou, je kunt klanten al vragen wat hun grootste twijfel was voordat ze uiteindelijk voor jou kozen. Hierna vraag je naar hun uiteindelijke resultaat. Een voorbeeld (zie groene rechthoek):

De eerste vraag “Wat was je grootste twijfel voordat je met Coachscore begon” beschrijft de angst die een huidige klant ervoer voordat zij uiteindelijk koos voor Coachscore.

De tweede vraag, “Hoe denk je daar nu over?” weerlegt deze angst, het is het 100% waard (nóg krachtiger is het als je hier een klant een voorbeeld laat noemen van het resultaat).

Voordelen van de twijfel-techniek

1. Het stellen van de twijfel-vraag spiegelt de twijfel die je potentiële bezoeker ook heeft (herkenning);

2. Vervolgens overstem je deze twijfel direct daarna met het uiteindelijke resultaat (vertrouwen);

3. Je verzamelt je reviews in een onafhankelijk systeem, hierdoor weet een bezoeker dat je zelf geen invloed hebt op de inhoud van de review (authenticiteit).

Naast dat dit een van de meest krachtige manieren van marketing is, kan je enorm veel leren van de twijfels die je huidige klanten ervoeren voor hun aankoop. Win-win!

Deel deze post
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Chatten