fbpx

Maak impact met je eigen testimonials — 9 tips

Testimonials. We zijn ons allemaal bewust van de immense waarde van testimonials. De transformaties die we zien en voelen in mensen willen we het liefst zo helder, authentiek en overtuigend mogelijk op papier krijgen, niet?

Ik zie testimonials bij vrijwel alle coaches (en bedrijven) en allemaal laten we mooie kansen liggen. Waarom? Hoe ziet een goede testimonial eruit? Welke vragen stel je? Op welke manier? Hoe creëer je een overtuigende en authentieke testimonial?

Door het stellen van de juiste vragen creëer je een testimonial die wordt gelezen, die verrast en overtuigt. Testimonials ‘goed doen’ is een kunst. Lees verder en kroon jezelf een ware meester.

De oude situatie

Wil je kort iets vertellen over hoe je mijn dienst hebt ervaren?

— Coach na sessie

Wees eerlijk, die persoon die je net hebt uitgenodigd om een stukje te schrijven is vast niet ontevreden. Zeer waarschijnlijk krijg je een super positief verhaaltje terug. Vervolgens heb jij zelf de keuze of je het verhaal plaatst of niet en hiermee is de kans op een authentieke boodschap officieel verdwenen.

Dit geloof je zelf ook niet

Bezoekers die deze extreem positieve verhalen lezen geloven ze (onbewust) niet. Begrijp me niet verkeerd. Je bent zonder twijfel een fantastische coach en bezoekers willen dit vast geloven, maar niet op deze manier. Ik vraag me soms af in hoeverre de inhoud van een eigen geplaatste testimonial nog verschilt van die van een advertentie.

De bullshit-radar van je klanten gaat af wanneer ze op je website louter hoera-verhalen lezen.

— A.J. van Erkel
Beschaamd blond meisje met vlechtjes.

“Ik kan geen hoera-verhaal meer zien”

De paradox van kwetsbaarheid

We vinden het mooi als een ander zicht kwetsbaar opstelt. Kwetsbaarheid maakt menselijk. We voelen verbinding. Dit geldt voor het dagelijkse ‘offline’ leven (in hoeverre dit zich nog offline afspeelt), maar zeker ook online en in business. Het hoeft niet allemaal vlekkeloos. Maar wat doen we vervolgens zelf als we op Booking.com een hotel boeken? We zijn altijd op zoek naar een kritische review. Een klein puntje van verbetering. Haren in een doucheputje of een lekkend kraantje; gimme something.

Dit wekt argwaan

Een gemiddeld 3-sterrenhotel met 1200 beoordelingen en een maximale score van ’10/10′ zonder enig puntje van kritiek wekt argwaan. “Dit kán toch niet waar zijn? Er is toch wel IEMAND die hier iets over heeft te zeggen?” Onze sceptische mind is op zoek naar iets tastbaars om alle lofzang te weerleggen.

Iets wat te mooi is om waar te zijn, zal wel niet waar zijn

Wat bezoekers (onbewust) denken als ze klantverhalen zonder enige vorm van kwetsbaarheid zien? “Dit zou wel geschreven zijn door een bekende van de ondernemer” of “Hoeveel zou er betaald zijn voor dit verhaal?”.

Dit heeft deels te maken onze conditionering, onze ‘sociale’ programmering waarbinnen angst, controle en zekerheid nog altijd hoger aanzien hebben dan liefde en vertrouwen.

Jij weet het ook niet

Dit klinkt als heel wat, maar je weet het niet. En ik weet het niet. Niemand weet het. Niet weten betekent niet dat je waardeloos bent, integendeel. Je hebt een unieke gift. Helpt. Komt met inzicht. Stelt vragen. Je bent een gids die mensen het antwoord in zichzelf laat vinden. Je bent intens waardevol en o-zo nodig.

Laat maar zien!

In hoeverre straal je dit uit in je (online) propositie? Dat je mens bent, kwetsbaar en open om te leren? Begin vandaag met het aanpakken van je testimonials, ik help je.

Maak impact met je testimonials door je 
kwetsbaarheid te tonen

1. Stel meerdere vragen

In plaats van één algemene vraag “Wat vond je van mijn dienst?”, stel je je klant meerdere, specifieke vragen. Begin met een twijfel.

2. Laat twijfels weerleggen

Hoe graag een klant ook door jou geholpen wil worden, als puntje bij paaltje komt (lees: het eerste betaalde gesprek moet worden geboekt), zijn er altijd twijfels. Onze liefdevolle en zorgzame mind kickt in: ‘Oeh, 115 euro, is dit het wel waard?’, ‘Kan ik dit geld wel missen?’, ‘Best een flinke investering…’, ‘Is hij of zij wel de juiste persoon voor mij’?

Hoe voorkom je dit? Niet. Twijfels zullen er altijd zijn. Je kunt wel iets doen om de kans op meer impact te vergroten. Je wilt deze twijfels laten weerleggen. Door je huidige klanten.

Het door klanten laten weerleggen van hun eigen twijfels komt in de buurt van je beste marketing

Open daarom met deze vraag: ‘Wat was je grootste twijfel voordat je besloot om te kiezen voor mij?’. Een testimonial openen met een twijfel is krachtig. Nieuwe bezoekers verwachten een hoera-verhaal van begin tot eind. Niet bij jou. Bij jou zien ze een testimonial waarin ze lezen dat een klant vooraf heeft getwijfeld. Precies wat zij ook doen.

3. Stel vervolgens deze vragen…

1. [Twijfel-vraag]
2. Hoe was je ervaring met mijn coaching uiteindelijk?
3. Wat waren je resultaten na mijn coaching?
4. Aan welk type klanten zou je mij aanbevelen?
5. Wat vind je verder nog leuk om te melden?

Op de plek van ‘coaching’ kan je iedere andere dienst of product plakken.

4. Regel een telefoongesprek

Yes, telefonisch. Hoe pak je dit aan? Vraag eerst of iemand wil helpen met een testimonial. Bij een ‘Ja’ vraag je of iemand op woensdagochtend (iedere andere dag is ook goed) 10 minuten tijd heeft om een paar vragen telefonisch te beantwoorden. Grote kans op een yes.

TIP: zorg voor een eerste ‘ja’ op je initiële vrij vage verzoek om ‘een testimonial achter te laten’ en begin niet direct over je telefoongesprek. Iemand die akkoord gaat met een klein verzoek, is eerder geneigd om dit te doen bij het volgende verzoek. Stap voor stap.

5. Vraag door op emotie

Luister en voel goed hoe iemand antwoord geeft op bovenstaande vragen. Is iemand aan het nadenken of komen de antwoorden uit het hart? Vraag zo nodig door tot je bij een emotie komt. Je wilt een zo puur mogelijk antwoord. Een bezoeker van je website is net als jij een voelend wezen. Je wilt dat hij of zij zich kan identificeren met het geschrevene, je wilt dat het gaat resoneren.

6. Neem het gesprek op

Door te bellen en het gesprek op te nemen kan je 100% aanwezig zijn bij je klant zodat je gericht kunt doorvragen. Neem het gesprek op via een opname-app op je smartphone zodat je niet hoeft te schrijven. Nadien schrijf je het gesprek zelf uit of je laat dit doen via een dienst als uitgetypt.nl (of, Google op ‘tekst transcriben’). Zelf laat ik het graag uitschrijven, maar doe vooral wat je zelf wilt. ;-D

7. Werk de testimonial uit

Uit de tekst selecteer je vervolgens de zinnen die écht hout snijden. Zinnen die emotie doen overbrengen. Zinnen die je ook nog raken als je ze leest (trust me: het is super leuk en leerzaam dit gesprek terug te lezen). Je maakt een lopend verhaal van de letterlijke zinnen (je gaat dus geen zinnen aanpassen voor de vorm) die iemand heeft uitgesproken. Juist deze ‘schrijftaal’, zelfs met eventueel een foutje, maakt de testimonial zo echt. Begin met het noemen van een twijfel (zie 2.) die daarna wordt weerlegd.

8. Presenteer je testimonial

Nu je tekst on-point is, wil je je testimonial zo goed mogelijk presenteren. Dit doe je door een foto en een naam bij je verhaal te plaatsen. Indien dit relevant is voor je, bijvoorbeeld in business-coaching, kan je ook een functie toevoegen.

9. Voorbeeld

Bovenstaande testimonial komt van mijn website. Een heleboel dingen zie je terug:

9.1 Het twijfel-element

‘Jouw dienst in online marketing is iets anders als iemand een product maakt wat je ziet. Vooraf is dit altijd spannend.

9.2 Weerlegging twijfel

Vervolgens wordt het weerlegd met opbouwende punten als een vooruitgang qua website, traffic, orders en social ads. Ook schrijf ik in ‘jip-en-janneketaal’ en zou ze me aanbevelen aan vrienden met een bedrijf.

9.3 Is er dan helemaal niets op aan te merken?

Jawel, als ik deze testimonial opnieuw zou opnemen dan zou ik concrete cijfers laten zien. Met welk percentage is de omzet gestegen? Om hoeveel euro’s gaat dit? Welke ROI (rendement op de investering) is bereikt?

10. Concreet voorbeeld

Het verhaal van de man die met hulp van jouw coaching een burn-out overwint. Hij herontdekt zijn passie, start een business waarmee hij maandelijks 450 schoolkinderen in een derdewereldland wil voeden en houdt daarnaast ook nog eens 6000 euro over. Super tastbaar. En intens waardevol. In de wereld, maar óók in jouw testimonial. Dit had je mogelijk niet gekregen in een mailtje.

Waar lekt jouw kraantje?

Laat me weten hoe het gaat. Succes!

— Nieck (@nieckdeweerd)

PS. mocht je vragen hebben of hulp zoeken, laat het me weten! Ik help je graag. Neem contact op of mail naar info@coachscore.nl.

In dit artikel heb ik gebruik gemaakt van info uit ‘Maak ze gek!’ van Aartjan van Erkel. Als je al overweegt om een marketingboek te lezen, lees dan deze! 🙂

Deel deze post
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *